Diagnostyka i terapia mięśni dna miednicy

Co to są mięśnie dna miednicy ?

Mięśnie dna miednicy mogą zostać osłabione na skutek nieprawidłowego stylu życia czy ciąży. Dają wówczas szereg nieprzyjemnych dolegliwości takich, jak ból w odcinku lędźwiowym czy wysiłkowe nietrzymanie moczu. Na prawidłowe funkcjonowanie mięśni dna miednicy ma wpływ wiele różnych czynników: uwarunkowania genetyczne, styl życia, przebyte choroby czy ciąża. Aby więc skutecznie leczyć tę dolegliwość niezwykle konieczna jest odpowiednia diagnostyka. Tylko dzięki poznaniu przyczyny i wyeliminowaniu wszystkich czynników jej sprzyjających będzie można wdrożyć skuteczną terapię.

Osłabione mięśnie dna miednicy dają wiele przykrych dolegliwości i nie zawsze są one łączone z tym konkretnym problemem. Dlatego warto udać się do specjalisty, który postawi prawidłową diagnozę i rozpocznie odpowiednie leczenie.

Eksperckie podejście w Serafin Clinic Gliwice

Serafin Clinic Gliwice – Klinika dla Kobiet to specjalistyczne centrum medyczne na Śląsku. Nasz zespół tworzą doświadczeni fizjoterapeuci, którzy stale podnoszą swoje kwalifikacje na kursach i szkoleniach w kraju oraz zagranicą. Dzięki temu możemy zapewnić naszym Pacjentkom opiekę medyczną na najwyższym poziomie.

Na czym polega diagnostyka i terapia mięśni dna miednicy?

Diagnostyka i terapia mięśni dna miednicy polega na dokładnym ustaleniu przyczyny schorzenia, a następnie wyeliminowaniu go za pomocą ćwiczeń, terapii manualnej czy specjalistycznych zabiegów medycznych. Dzięki odpowiedniej diagnostyce i terapii można skutecznie rozwiązać problem i tym samym pozbyć się wszystkich dolegliwości z tym związanych.

Wskazania:

• wysiłkowe nietrzymanie moczu,
  • pęcherz nadreaktywny,
  • ból w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa,
  • występowanie zaparć,
  • brak satysfakcji lub jej osłabienie podczas zbliżeń intymnych,
  • kompleksy,
  • pogorszenie jakości życia,
  • zaniżone poczucie własnej wartości.

Przeciwwskazania:

Brak jest przeciwwskazań do wykonania diagnostyki i terapii mięśni dna miednicy.

Jak wygląda diagnostyka mięśni dna miednicy?

Diagnostyka mięśni dna miednicy w Serafin Clinic Gliwice składa się z kilku etapów. Przede wszystkim w pierwszej kolejności fizjoterapeuta uroginekologiczny przeprowadza szczegółowy wywiad lekarski, aby poznać historię chorób, przebytych urazów czy ciąż. Dzięki temu możliwe jest poznanie przyczyny schorzenia, a tym samym wdrożenie odpowiedniej terapii. Oprócz przeprowadzenia dokładnej ankiety zdrowotnej Pacjentka może zostać poproszona o wykonywanie odpowiedniego samobadania w domu, w tym np. prowadzenia dziennika, w którym będzie zapisywać dokładną częstotliwość i ilość oddawanego moczu czy stolca. Na podstawie tego fizjoterapeuta będzie mógł wdrożyć leczenie oparte także na zmianie trybu życia.

Drugim etapem jest badanie fizykalne mięśni dna miednicy:

• badanie zewnętrzne – lekarz bada krocze, powstałe blizny i kontroluje, jak działa krocze w trakcie np. oddechu,
  • badanie wewnętrzne – wykonuje się je na dwa sposoby: przezpochwowo (per vaginam) lub przezodbytniczo (per rectum). Dzięki badaniu można ocenić stopień napięcia mięśni dna miednicy, bolesność czy siłę skurczu.

Jak wygląda terapia mięśni dna miednicy?

Terapia mięśni dna miednicy oparta jest o odpowiednią diagnozę: wywiad lekarski, dzienniczek mikcji i badanie fizykalne. Ona również składa się z kilku etapów. To nie tylko praca w gabinecie, ale również w domu. Tylko i wyłącznie od tego będzie zależała skuteczność terapii.

Jakie są korzyści diagnostyki i terapii mięśni dna miednicy?

Istnieje wiele korzyści diagnostyki i terapii mięśni dna miednicy. Dzięki poznaniu przyczyny problemu można wdrożyć skuteczne leczenie i pozbyć się problemów takich, jak dolegliwości bólowe czy wysiłkowe nietrzymanie moczu. Kobiety, które mają problemy z mięśniami dna miednicy często rezygnują z życia towarzyskiego z powodu wstydu i obawy o to, że nietrzymany mocz zostanie zauważony przez innych. Terapia pozwala im korzystać z normalnych uroków życia i pozbyć się kompleksów.

Korzyści:

• pozbycie się dolegliwości bólowych,
  • brak problemów z nietrzymaniem moczu,
  • poprawa życia intymnego – zwiększona satysfakcja podczas zbliżeń,
  • poprawa jakości życia,
  • wyzbycie się kompleksów,
  • diagnostyka i terapia wykonywana jest przez doświadczonego fizjoterapeutę.

Diagnostyka i terapia mięśni dna miednicy (pierwsza wizyta)

Kontynuacja postępowania terapeutycznego (wizyta)